Da vi, i efteråret 2019, udarbejdede og godkendte vores bæredygtighedsplan 2019-2022, mente vi selv, at vi sigtede højt. For at sikre gennemførelse af planen, inddelte vi samtlige medarbejdere i bæredygtighedsgrupper (som vi kaldte " sustainability pathways "). Det var først på dette tidspunkt, at jeg indså, hvor stor en indsats, der skal til, hvis vi virkelig vil tage arbejdet med bæredygtighed alvorligt. Vi føler en ydmyghed over for de udfordringer, det indebærer at blive virkelig bæredygtige, men vi er også beslutsomme. #Actionoverwords, som vi siger hos Chiesi.
Chiesi Nordic har opnået meget i 2020, men der er et stykke vej endnu. Jeg håber, at de erfaringer, vi redegør for i denne rapport, også kan inspirere andre, og jeg ser frem til den fortsatte dialog med andre virksomheder!
Olav Fromm, VD
Chiesi Nordic
I nogle lande findes der en selskabsform, der hedder Benefit Corporation. Den beskriver virksomheder, der har to formål, nemlig at tjene penge OG bidrage til samfundet. Chiesi har denne selskabsform i de lande, hvor den findes. I dag findes den ikke i de nordiske lande.
Som det fremgår af sammenfatningen af vores moderselskab - Chiesi Group´s - bæredygtighedsrapport, er bæredygtighed noget, der gennemstrømmer hele vores virksomhed. Agenda 2030 har givet os og resten af verden et fælles mål, og vi har således udarbejdet vores fremtidsplan på grundlag af de 17 mål og 169 delmål, klimamålene fra Paris samt branchespecifikke aftaler.
I forbindelse med udarbejdelsen af Chiesi Nordics bæredygtighedsplan i efteråret 2019, drøftede vi ud fra den omfattende analyse, der er foretaget af vores moderselskab, hvad der er mest væsentligt for os i Norden. Vi har sørget for at gøre analysen dynamisk og levende igennem samtaler i ledelsesgruppen og med alle vores medarbejdere. Vi har også kortlagt vores interessenter og er påbegyndt arbejdet med at få struktureret feedback på vores bæredygtighedsarbejde.
Vi er bevidste om, at en stor del af det fodaftryk, vi efterlader, opstår i forbindelse med forskning og produktion af vores lægemidler. Det er vores mål, at vores virksomhed skal bidrage til en bedre verden for mennesker og planeten.
Planeten - miljø og klima |
Klimaet. Vores aktiviteter forårsager udledning af drivhusgasser. Dem vil vi reducere kraftigt, så vi senest i 2030 kan være CO2-neutrale med hensyn til de udledninger, vi selv kan kontrollere. |
|
Patienter – social bæredygtighed og menneskerettigheder |
Vi ønsker, at vores lægemidler skal forbedre menneskers liv og at de, der har brug for dem, får adgang til dem. I dag er det ikke alle, der har brug for medicin, der får adgang til den, og det er et spørgsmål om ulighed. |
|
Partnerskab – vores økosystem |
Selvom vores direkte indflydelse ofte er begrænset, har vi mulighed for at påvirke andre, der indgår i vores "økosystem" såsom leverandører, branchekolleger, kunder m.m. Sammenlagt har vi et betydeligt fodaftryk, der skal adresseres. Dette aftryk er ikke begrænset til klimaet, selvom vi på kort sigt forsøger at være særligt opmærksomme på SDG 13; "climate action". |
|
Personale: En arbejdsplads, hvor vi trives og gør det rigtige |
Medarbejdernes sundhed og velbefindende er en forudsætning for, at vi kan nå vores øvrige mål. Vi vil være en god arbejdsgiver, hvor medarbejderne også føler, at de er en del af noget større. Vi tror på, at mangfoldighed, ligestilling, diversitet og inklusion både er midlet og målet. Vi forebygger korruption og andre uregelmæssigheder, herunder uetisk adfærd. |
Når vi analyserer risici, forsøger vi også at inkorporere bæredygtighed som et kriterie. Dels fordi et forandret klima indebærer nye udfordringer for os, men også fordi vores bæredygtighedsmål er virksomhedsmål akkurat som vores salgs mål. Hvis vi ikke når de mål, vi har sat for vores bæredygtighedsarbejde, løser vi heller ikke vores opgave. Når det gælder risici, tager vi først og fremmest udgangspunkt i den analyse, der foretages af Chiesi Group, men i denne rapport findes der også eksempler på risici, som vi har identificeret specifikt for vores nordiske marked.
I Chiesi Nordics bæredygtighedsplan har vi nævnt to mål, som udelukkende relaterer til miljø og klima.
Konkrete resultater 2020: miljø og klima
Vi har indtil videre kun målt CO2 udledning fra brændstof i de biler, vi bruger, samt fra flyrejser. Da antallet af medarbejdere er steget, er udledningerne pr. person faldet, omend endnu ikke markant. I 2020 traf vi beslutning om en ny bilpolitik med det mål, at næsten hele bilflåden skal være konverteret til elbiler ved udgangen af 2024. I første halvår af 2021 begynder vi at mærke resultatet af vores nye politik. Ud af 15 leverede biler var 11 elbiler, 3 plug-in hybrider og 1 miljødiesel. Nedenfor findes en vurdering af vores udledninger:
Emissionskilde | 2019 | 2020 |
---|---|---|
Fly (kg CO2e) |
176 000 kg CO2e |
227 100 kg CO2e |
Hotelovernatninger (kg CO2e) |
25 000 CO2e |
|
Biler i Norden |
155 000 kg CO2 |
161 000 kg CO2 |
Derudover har vi i 2020 forsøgt at danne os et billede af aftrykket fra den mad, vi indtager i forbindelse med f.eks. salgsmøder, indirekte udslip fra de computere, vi køber og transport af den medicin og de medicinske produkter, vi sælger m.m. Også disse udledninger skal reduceres.
De risici, vi har identificeret i forbindelse med miljø og klima, handler blandt andet om, hvordan batterierne i de elbiler, vi leaser, produceres, udbygningen af opladningsinfrastrukturen og at finde løsninger på f.eks. bæredygtig transport, der medfører en reduceret Co2 udledning, samtidig med at patienternes adgang til medicin ikke må påvirkes.
Konkrete resultater - miljø og klima:
Det er vigtigt for os at bidrage til en positiv samfundsudvikling, hvor menneskerettighederne respekteres. Som virksomhed redegør vi mere indgående for arbejdet med menneskerettigheder og FN's Global Compact i den koncerndækkende bæredygtighedsrapport, men på forskellig vis kommer rettighederne også ind i vores arbejde i Norden. Det gælder dels i gennemførelsen af Code of Interdependence, og dels, at de principper, som ofte associeres med et rettighedsperspektiv, er vigtige for os, dvs. deltagelse, ikke-diskriminering, ansvarskrav og transparens. Denne rapport er et eksempel på sidstnævnte, og et andet eksempel er vores arbejde med ”Sustainability Pathways”, hvor alle ansatte deltager.
Konkrete resultater – den sociale dimension:
“I really like working with you at Chiesi because working with you is pushing me to learn more so that I can offer other customers more sustainable solutions.”
Det er vores ambition at være en arbejdsplads, hvor medarbejderne trives og får gode forudsætninger for at opnå de resultater, vi ønsker at opnå sammen. Mangfoldighed er et middel til, at vi kan levere, og vi bestræber os på at behandle alle medarbejdere ens uanset baggrund.
Vi er en virksomhed i vækst. Sådan så vores personalesammensætning ud i 2020 (2019 i parentes):
I alt | Heraf ledere | <30 år | 4 (2) | ||
---|---|---|---|---|---|
Kvinder |
48 (39) |
13 (13) |
30–50 år |
40 (33) |
|
Mænd |
32 (22) |
7 (5) |
>50 år |
36 (26) |
Resultater fra undersøgelsen "Great Place to Work" (udført i 2019, men rapporteret i 2020.)
Svarfrekvens: 100 %
Medarbejdertilfredshed: 96 %
”Trust index”: 88 %
Samtlige tal er betydeligt højere end branchen generelt og andre adspurgte nordiske selskaber.
Konkrete resultater i 2020 - personale og værdier
237-2021-MARK